Postitatud 02.10.2019

Artikkel ilmus esmalt Äripäevas 26.09.2019

Paljude tegevusalade jaoks ei ole klassikalise e-poe ehitamisel majanduslikku mõtet, küll aga võib üksikute tehniliste lahenduste rakendamine anda suurt efekti. Nimetame seda hübriidkommertsiks.

Teenusteäris on ettevõtjale tihtipeale tõsiseks peavaluks kliendid, kes teevad broneeringu, kuid ühel või teisel põhjusel õigel ajal kohale ei ilmu. Teenimata jääb nii tulu kui teenindamata teised kliendid, kes oleks hea meelega ise samal ajal teenust tarbinud.

Nii näiteks sain hiljuti päev enne hambaarsti aega viimase kabinetist telefonikõne, kus uuriti järele, kas mul ikka on plaanis oma mitu kuud tagasi broneeritud aega ka kasutada – järjekorrad on ju pikad. Hambaarsti lahendus patsiendikäitumise probleemile oli käepärane ja suures pildis ilmselt efektiivne, ehkki mulle oli koosoleku ajal saabunud kõne pisut tülikas. Samas paljude teiste ettevõtete jaoks ei pruugi iga kliendi üle helistamine olla realistlik ega kuluefektiivne.

Majutusest tuttav

Hotellimajanduses on lahendus sellele probleemile ammu välja kujunenud – tüüpiliselt ei ole võimalik omale tuba internetis üldse broneeridagi ilma maksevahendit kasutamata. Kui tarbija teenuse eest juba midagi maksnud on, väheneb drastiliselt tõenäosus, et ta viimasel hetkel ümber mõtleb ja meelemuutusest teenusepakkujat teavitada „unustab“. Kui aga peakski mõni ootamatus ajaplaanid sassi lööma, siis ei pea ettemaks tähendama kaotatud raha – müüjal on võimalik ju pakkuda sama tasu eest uut aega või lubada mõistliku etteteavitusaja korral ka raha üldse tagastada.

Viimasel ajal on see hotellimaailmast tuttav praktika hakanud levima edasi ka näiteks spordiväljakute rendi valdkonda. Tennisesõbrad näiteks pruugi oma tihedas päevakavas toimunud muudatustest väljakuomanikule teada anda, kes aga pika ninaga ootama jääb. Osaline või täielik ettemaks broneerimise käigus aitab seda vähendada. Sarnase probleemiga valdkondi on veel – iluteenused, tervishoid, sõidukihooldused, peagi algavad rehvivahetused. Paljude puhul ei ole arusaadavalt enne spetsialisti juurde kohale minekut võimalik kogukulu üldse paika panna, näiteks ei ole võimalik terviseuuringuid e-poest ette ära osta, kuni arst pole tuvastanud, mida täpsemalt uurida tasuks.

Ent see pole ka eesmärk – mure on ju eelkõige ühtlase töövoo kindlustamises. Kui hambaarst paluks visiiditasu ära maksta juba broneeringu tegemisel, siis ta tõenäoliselt pääseks vajadusest patsiente eraldi üle helistada. Kes vaid regulaarsesse kontrolli tuli ning muud ravi ei vajagi, võib pärast toolilt tõusmist rõõmsalt naeratades kohe kodu poole astuda, ilma täiendava arveldamisega aega veetmata.

Ühenda e-kommerts ja tavakaubandus

Sellist tavapärase ärimudeli ühendamist e-kaubanduse elementidega võime nimetada hübriidkommertsiks ja kasu õnnestub sellest lõigata märksa suuremal ringil ettevõttetest kui neil, kes peavad asjakohaseks täisfunktsionaalse e-poe arendamist. E-kommertsiga seonduvaid teenusepakkujad on turul palju ning tehnoloogiad modulaarsed, seega äri vajadused läbi mõeldes saab igaüks endale meelepärase menüü koostada. Või mõnel juhul võtta kasutusele ka klassikalise e-poe loogika, aga teadlikult kasutada seda pisut teise funktsionaalsusega. Näiteks automüüjad on asunud looma autode e-poode, kus kogu sõiduki maksumuse tasumist keegi ei eelda, küll aga saab meelepärase mudeli endale välja valida ning kampaaniapakkumisest osa saamise tagamiseks maksta kohe broneerimistasu pangalingi teel.

Mitmetes ärivaldkondades võivad sellised uuendused pikaajalistele tegijatele olla harjumatud ja ebalust tekitavad. Küll aga pole põhjust arvata, et need oleksid peljatud tarbijate poolt. E-kaubandus Eestis on aastaid mühinal kasvanud ja täna ei oska tarbijad tihtipeale enam täpselt öeldagi, kas nad ostsid midagi füüsilisest kanalist või e-poest – mõlemad kanalid tunduvad igapäevased ja intuitiivsed ning nende ühendamine pigem ootuspärane.