Postitatud 28.03.2020

Käes on aeg, kus seni mingil põhjusel e-kaubanduslainetest eemale hoidnud või ainult varbaga vett katsunud poepidajatel ei jää muud üle kui pea ees sisse hüpata ja ujuma hakata. Väljakutseid on muidugi palju – tehnilisi, organisatsioonilisi. Nende kõrval ei maksa aga unustada ka empaatiat ostja suhtes – teie IT võib küll hakkama saada suurepärase lahendusega, aga tarbija ei julge osta, kui ta ei saa tootest aru. Püüdke end panna kliendi olukorda, kes ei ole teie kaupadega üldse kursis

Toon elulise näite. Kevadilmad on käes ja kuna spordiklubis käia ei ole võimalik, siis tekkis mul eelmine nädal mõte, et ehk peaks oma 15 a vanuse jalgratta asemele veebist uue hankima. Paraku osutus ostlemisprotsess üsna vaevaliseks. Enamik tuntud ratta- ja sporditarvetemüüjaid on siiani lõviosa ärist teinud füüsilistes kanalites, kus külastajatele abiks kogenud klienditeenindajad, kelle abiga õige toode üles leitakse. Veebis paraku see lähenemine enam ei päästa, täpsemalt:

  1. Puuduliku tooteinfoga kaupa ei julge keegi osta
    Mõnede tootekategooriate puhul info lisamine iseenesest ei ole väga keeruline, sest see on vähemalt tootja poolelt olemas, näiteks jalgratta mõõdud, kaal, käikude arv jms. Kahjuks mitmetel juhtudel komistasin toodete otsa, kus selline info Eesti e-poodides toote juures sootuks puudus. Kas ma julgen osta mitusada eurot maksva toote ainult kataloogipildi põhja ilma detailsema infota – kindlasti mitte.
  2. Ainult tehnilisest infost alati ei piisa
    Kuna kapis pole ka sobivat jopet, millega mugav sadulas kilomeetreid mõõta, katsusin kohe ka selleks sobivat lahendust leida. Paraku see paistis veelgi raskem juhus. Riiete kirjeldused piirduvad tüüpiliselt suuruse ja materjaliga. Mul aga oleks vaja aru saada, kui paks üks või teine jakk on – kas pigem mõeldud suvisesse ilma või hoiab sooja nii, et saab varakevadel kasutada. Füüsilises poes lahendaksime selle küsimuse kaupa näperdades, paraku selleks praegu võimalust ei ole. Tellida endale kümmekond jakki, et siis kõik peale ühe hiljem tagasi saata, ei tundu ka praktiline. Kuidas ma aga peaksin aru saama, mida valida, kui mingit vihjet kirjas ei ole?
  3. Kannatus katkeb tootenimekirja teisel leheküljel
    Kujutage ette, et te lähete tavalisse poodi ja soovite osta meeste keskmisest veidi suurema raamiga maastikuratast. Müüja vastab, et pole probleemi, aga enne nende variantidega tutvumist tuleb teil heita pilk kõigile naiste- ja lasteratastele ning ratastele mida teie mõõdus ei ole ega tule. Ilmselt marsite üsna varsti frustreerunult poest välja. Nii juhtus ka minuga päris mitmes e-poes. Kui külastajal pole võimalik kasutada elementaarset filtreerimissüsteemi, et eemaldada ekraanilt tooted, mis talle kohe kindlasti ei sobi, siis selles segaduses kipub kannatus katkema juba tooteloetelu esimese lehekülje lõpuks.

On arusaadav, et värske e-kaupmees kõike ei jõua ühe nädalaga valmis teha. Ent sama arusaadav on, et tarbija ei julge enne ostu sooritada, kui ta on veendunud, et on lõpuks leidnud endale sobiva toote ja isegi vilkuvad allahindlusprotsendid ei pruugi aidata. Nii on ka minul seni jalgratas seni veel ostmata. Ega’s muud kui jõudu tööle kogu sektorile!

Loe Maksekeskuse teenuste kohta lähemalt