Postitatud 28.09.2021

Eesti E-kaubanduse Liit viis hiljuti oma liikmete hulgas läbi küsitluse uurimaks tagastuste hulka e-kaubanduses. Enam kui 100 e-poe vastustest selgus, et olenevalt kategooriast võib tagastuste määr ulatuda isegi üle 20%. Kõige enam teevad Eesti e-ostlejad tagatusi rõivakauplustest tehtud ostudele. Kõrge tagastusmääraga on ka jalanõud ja aksessuaarid, mõnevõrra vähem tehakse tagastusi e-kaubamajadest tehtud ostudele. Koos e-kaubanduse üldise kasvuga on näha ka tagastuste osakaalu kasvu ja seda võib pidada heaks märgiks. Ostjad usaldavad e-poode, on teadlikud oma õigustest ning oskavad neid kasutada ostukogemuse parandamiseks. Kaupmeestele tähendab see aga vajadust tagastuste protsess õlitatult käima panna. See tähendab nii kauba vastuvõtmist ja uuesti müügivalmis panekut kui ka raha väga kiiret tagastamist.

Tellitakse mitu suurust, et alles jätta üks

Kõrge tagastuste määr rõiva- ja jalatsikaubanduses on igati ootuspärane. Tavapoodides oleme harjunud proovima selga erinevaid suurusi ja püüdnud veenduda, kas üks või teine lõige sobib. E-poest ostes see võimalus puudub, mistõttu ongi vaja pakkuda ostjale võimalust mugavaks kauba tagastamiseks. Kui toode ikkagi ei sobi, siis peab saama selle mugavalt tagastada. Samas näeme üha rohkem sellist praktikat, kus ühest esemest tellitakse mitu suurust teadmisega, et alles jäetakse üks. Miinuseks on siin see, et tavaliselt tuleb sellisel juhul raha käija välja kõigi esemete eest, ehk esialgne väljaminek on suurem, kui tegelikult lõpuks olema saab. Kellel on pangakontol piisavalt vaba raha saab seda endale lubada. Alternatiivse lahendusena saab kasutada osta kohe maksa hiljem lahendusi. Näiteks Indivy puhul toimub maksmine alles järgmisel kuul. Kui enne seda tagastada mittesobivad tooted, siis tulebki tasuda ainult endale jäetud ostude eest.

Raha tagastamine olgu kiire ja mugav

Pärast tagastussoovi esitamist jääb ostja kannatamatult ootama raha laekumist pangakontole. Kuna oleme harjunud välkmaksetega, kus raha jõuab saaja kontole loetud sekunditega, siis ka tagastuste puhul ootame selle kiiret laekumist. Pudelikaelaks võib siin olla kaupmehe enda protsess. Maksekeskuse klientidest kaupmehed saavad tagastusi vormistada kas e-poe admin keskkonnas kasutades selleks Maksekeskuse ametlikku moodulit. Samuti saab tagastusi teha meie iseteeninduskeskkonnast. Mõlemal juhul on tagastuse vormistamine ülimalt lihtne ja ei too seejuures kaasa mingeid kulusid. Tuleb vaid valida tehing, millele osalist või täielikku tagastust tehakse ja sisestada tagastatav summa. Tagastus tehakse kaupmehe Maksekeskuse kontol olevatest vahenditest ja see jõuab ostja pangakontole mitte hiljem kui järgmisel tööpäeval. Seega ei ole kaupmehel vaja tagasikannete tegemiseks teha neid netipangast, mis lisaks ebamugavusele võib kaasa tuua ka tehingutasu. Maksekeskuse kaudu tagastusi vormistades on need tasuta.

Tagasimaksed Maksekeskuse kadu – korduma kippuvad küsimused

Lisaks mooduli ja iseteeninduskeskkonna kaudu tehtavatele tagasimaksetele on võimalik kogu protsess ka automatiseerida ja edastada tagasimakse käsud API kaudu. See on ainumõeldav lahendus siis, kui tagastusi tuleb teha väga suur hulk. Näiteks toidukaupu müüvad poed peavad tagastusi tegema ka kaalukaupadele. Klient soovis osta näiteks ühe kilogrammi banaane, kuid kotist leiab neid 900 grammi jagu. Puuduolev 100 grammi tuleb kaupmehel tagastada. Automatiseerimata pole see sisuliselt võimalik.

Kui pikka tagastusaega lubada?

Seadusest tulenev kohustus võimaldada e-poest tehtud ostudele 14-päevast tagatust on minimaalne, mida kaupmees teha saab. Üha rohkem näeme aga e-poode, kes reklaamivad tagastusõigust 30 päeva või isegi 90 päeva ehk kolm kuud. Pikemat tagastusaega pakkudes on kaupmees mõistnud, et mugav ja kliendi heaolust lähtuv tagastuse pakkumine väga kiirete tagasimaksetega on osa kliendile pakutavast väärtusest.